torsdag 12 mars 2009

Varmblod - roligare körhäst än kallblod och russ

Har haft en av många travlektioner idag och jag känner mig himla nöjd (bara för att jag fick köra ett varmblod skulle jag tro) fast det blev lite av en diskussion mellan mig och hästen Explorer. Vi skulle köra upp till Landverk och tillbaka som uppvärming och sen så skulle vi köra på travbanan i 1.40 tempo, altså 1 minut och 40 sekunder eller 100 sekunder kan man också säga, ett varv (=1000 meter). Vi skulle köra det en och en men medans jag och Explorer väntade utanför banan på att det skulle bli vår tur att köra blev Explorer ganska grinig och ville att vi antingen skulle springa på banan eller gå till stallet, inte hålla på och volta utanför, så nästa som fick springa in på banan blev vi. Jag körde och höll koll på klockan och Explorer sprang. Vi kom in på tiden 1.36.03 enligt min klocka, 4 sekunder för fort. När vi senare skulle köra in i stallet så var det fullt med hästar där så då fick jag köra förbi stallarna och vända och komma tillbaka igen så att de där inne skulle hinna flytta på någon möjlig häst. Just som jag höll på att vända så kom det en skoter och körde förbi och Explorer vände på en 50 öring och började typ tölta påväg mot stallet så jag fick sitta där bak i vagnen och lungt säga till honom att det var inget att bli rädd för. Från att ha varit skärrad blev han grinig igen och när jag tyckte att vi lungt skulle ta ut svängen, för att kunna se in i stallet om det fanns nån ledig plats och för att inte fastna i med vagnen i väggen, så var han riktigt less och började tjura. När då våran lärare skulle komma och hjälpa mig så Stegrade sig Explorer och där satt jag i vagnen och tänkte "Jaha och idag får jag vara med om det också, vad spännande.". Kort efter det att han landat och tagit två steg närnare porten och läraren tar tag om huvudlaget och skulle hjälpa att ta ut svängen på en mycket sur Explorer så stegrar han sig igen. "Åh, igen! Vad spännande, bara jag inte tippar ur vagnen så." tänker jag då. Lungt men snabbt hoppar jag ur vagnen då vi kommer in i stallet och med hjälp av en klasskompis så sätter vi fast honom i stallgången där han sedan står och skrapar med framhoven och försöker att se så missnöjd och sur ut han bara kan, god luck Explorer! Det kanske låter som om det var en hemsk häst att köra och att ha att göra med över huvud taget, men det tycker jag inte att han är, några av russen är många gånger värre! Så länge han fick hålla på och springa så var han otroligt fin!

1 kommentar:

Anonym sa...

HAhahaha, vilken dag du har haft carro !!! :P