fredag 11 maj 2012

Vi måste nog alla bli bättre

Rut i sitt reflextäcke

I måndags fick jag en "nära-döden-upplevelse" när jag körde bil på väg hem från Umeå. Jag erkänner att det bor en liten fartsyndare i mig, precis som jag tror det gör i många andra som kör bil. Vid detta tillfälle jag tänker berätta om, gick det fort för mig, bra väg, lite trafik och jag hade just gjort en omkörning så jag hade ju lite extra fart på bilen också. Det tillfälle jag pratar om är när jag just efter en omkörning av en bil, körde om ett ekipage (häst och ryttare) som skrittade nere i dikeskanten efter vägen, som varken jag eller mamma såg förrän de var just vid sidan av bilen! Jätteobehagligt att inte se dem förrän det är för sent att göra något! Jag hade nog sett ekipaget i god tid om de hade haft reflexer på sig, men nu var ryttaren mörkt klädd och hästen var brun så det var jättesvårt att se dem! Det är såna här gånger som man inser att vad bra det hade varit med en reflexväst eller reflexjacka, även fast det inte är mörkt ute! 

Vi ryttare: sätt inte bara en massa reflexer på hästen, utan vi ryttare ska också ha så att vi riktigt ska synas i tid ute i trafiken! Vi måste även bli bättre på att använda reflexer när det även är ljust ute, inte bara när det är mörkt!

Vi bilförare: tänk på att även mest trafikvana hästen han bli rädd och hoppa ut mitt framför bilen! Ryttaren kan sitta och spänna sig (utan att denne märker det) när denne ser fordonet och hästen fångar upp dessa signaler/spänningar och tro att fordonet är något farligt. Så ta ner farten och håll avstånd!

Det finns bra och billiga reflexer på t.ex. Jula. Jag köpte en jätteskön varsel-fleecejacka där som jag använder nästan året runt. Tänk på att reflexer är en färskvara och att reflexer på kläder slits ut när man tvättar dem!

Att använda reflexer, ta ner farten och hålla avstånd i trafiken är något jag tror vi alla måste bli bättre på, även jag. Men till er som redan gör det, ger jag en applåd och ber er fortsätta vara duktiga!

Inga kommentarer: