tisdag 19 april 2011

Säker hästgård

Jag i traktorn i somras under slåttanna

Igår hade vi besök av Agria, LRF och sen vet jag inte om det var nån fler. De föreläste i alla fall om "Säker hästgård" och säkerheten i allmänhet inom jordbruk. De visade en film där de hade pratat med några som hade varit med om lite olika olyckor, en hade blivit stångad av sin oxe, ett par styckna hade fått träd över sig, en annan hade fallit från en hög höjd i ladugården och sen så var det några som hade gjort illa sig i traktorer och maskiner. När filmen visade en som var och snurrade på mellan traktorn och maskinen som var tillkopplad satt jag och vred mig i stolen och tyst sa för mig själv "Stäng av kraftuttaget! Men stäng av kraftuttaget!" och hon som satt brevid mig hörde vad jag sa och sneglade lite åt mitt håll. Man har ju fått lära sig (tack o lov inte den hårda vägen) att så fort man stannar traktorn, ska kliva ur den, nån utanför ska kolla eller något annat, STÄNG AV KRAFTUTTAGET!!

Inga kommentarer: